Logik Dalam Tiada Logika Punya Teka Teki

October 2, 2012

Kabare teman-teman sekalian ? Harap kalian waras-waras aja ya. Okay, hari ni aku nak berkongsi dengan u all satu teka teki yang dah lama ada dalam dunia ni kot. Tapi sukar yang teramat sangat nak dapat jawapannya.

Tapi aku tak tahulah kalau ada yang dah dapat jawapan kepada teka teki yang susah tahap nak giler ni kan. Apa-apa pun tadi masa aku tengah menonton drama Korea (Yoo He The Witch), tetiba aku dapat jawapan kepada teka teki tersebut.

Sebenarnya teka teki tu tak boleh nak dijawab dengan logik akal. Sebab memang u all takkan dapat jawapannya sampai bila-bila pun.

Tapi kalau u all hebat dalam Matematik, insyallah u all akan memperoleh jawapan yang dicari-cari. U all kena kembali kepada alam persekolahan dalam era sekolah menengah lah gitu. Sebab formula ni biasanya digunakan masa sekolah menengah dan kolej/universiti.

Apa-apa pun mai lah kita tengok teka-tekinya dulu ya.....
Saya nak beli baju Rm97 tapi saya tiada duit..So saya pinjam la Rm50 kat mak, Rm50 kat abah. Sekarang saya ada Rm100 dalam tangan.. Lepas beli baju, cashier pulangkan Rm3. Saya pun pulangkan Rm1 kat mak, Rm1 kat abah. Lagi Rm1 saya pegang.. Sekarang ni saya hutang mak Rm49, hutang abah Rm49. Tapi, bila saya campur dua2 hutang mak dan abah, Rm49 + Rm49 = Rm98.. Campur duit dalam tangan saya tadi Rm1 = Rm99. Mana lagi Rm1 duit saya?
Hahaha..serius kalau u all baca teka-teki tu dan u all cuba selesaikan dengan menggunakan jalan kerja Matematik sekolah rendah. Memang u all takkan dapat jawapannya.

Kalau u all nak tahu. Aku pun sebenarnya dah lama cuba jawab teka-teki ni. Tapi baru la ni aku dapat solution kepada teka-teki tersebut. Solution aku adalah.....
(RM100 - RM97) - (RM1 + RM1) - RM1 = RM 000.00
Kalau u all tak percaya. Cuba u all guna kalkulator untuk selesaikan formula yang saya bagi tu. Confirm jawapannya 0. Okay kalau diikutkan, memang u all takkan dapat bagi jawapan kepada soalan tu menggunakan logik akal. Ini kerana jawapan kepada teka-teki tu hanya boleh dirungkai dengan menggunakan formula matematik sahaja.

Penerangan:

Okay seperti yang u all sedia maklum harga kasut tu RM97. Lepas tu u all pinjam mak RM50 dan Ayah RM50. Total RM100. Lepas u all beli kasut baki akan jadi RM3. RM1 bayar pada mak dan RM1 pada ayah. Lagi RM1 u all pegang. Jadi hutang u all pada mak dan ayah adalah RM98 (RM50 - RM1 = RM49 x 2 = RM98 + RM1 = RM99 = ? RM1). Jadi mana perginya lagi RM1 jika RM1 lagi  ada pada u all ?

(RM50 + RM50) <-- Ini duit yang u all pinjam dengan mak ayah. (Kredit)
(RM100 -RM97) <-- Ini adalah proses beli kasut. (Debit)
(RM1 + RM1) <-- Ini duit yang u all bayar kat mak ayah. (Debit)
-RM1 <-- ini duit dalam tangan u all. (Kredit)

Dan teka-teki ni pun menggunakan konsep DEBIT - KREDIT (Yang ni confirm budak-budak perakaunan paling pakar).

oh damn..ada lagi cara lain rupanya. Sorry ni jawapan aku yang lagi 1. Sama macam atas. Tapi sebenarnya kita tertinggal 1 jer penerangan.

(RM 50 + RM 50 = RM 100)
RM 100 - RM 97 = RM 3 - (RM 1 + RM 1) - RM 1
= RM 0 <-- ?

Okay dalam teka teki tu. RM 49 + RM49 = RM 98 <--Ni betullah ni.
RM 1 ada pada kita.
Harga Kasut yang kita bayar = -RM97
-RM 97 + -RM 1  = RM 98

Jawapannya adalah kerana:

RM 1 bayar kepada Emak dan RM 1 bayar kepada Ayah = RM 2 (Ini dikira Debit, bila debit ianya jadi positif (+ve).

RM 1 lagi ada pada kita. (Ini dikira kredit, sebab kita dikira masih berhutang lagi dengan mak ayah kita sebab kita tak bagi RM 1 ni kepada mereka. Kalau diikut logik kita sepatutnya memberi RM 1.50 kepada emak dan ayah = RM 3) so RM 1 yang ada dalam tangan kita ni dikira (-ve).

Sebenarnya lepas kita beli kasut dan pulangkan semula RM 2 kepada emak dan ayah (RM 1 emak dan RM1 Ayah). Jumlah hutang sebenar kita memang RM 98 = RM 49 + RM 49.

Sebenarnya lagi RM 1 tu tak hilang pun. Cuma RM 1 tu berada dalam RM 97. Cuma bezanya kebanyakkan dari kita telah mengabaikan RM 97 sebab kita ingat RM 97 tu berguna didalam pengiraan awal sahaja. Tapi sebenarnya RM 97 tu lah kunci kepada kemana hilangnya lagi RM 1 tu.

Kenapa aku kata RM 97 kuncinya. Ya lah dah terang RM 97 jer yang kita guna. So disitu kita dah tahu yang kita terang-terang berhutang RM 97. Memang kita dah bayar RM 1 pada emak dan RM 1 pada ayah. Tapi RM 1 lagi masih ada pada kita. Jadi tambah jer ar RM 97 dengan RM 1 = RM 98 + (RM 1 + RM1) = RM 100.

Kesimpulan:

Hahaha...see, confirm u all dah rasa pening-pening kampung lalat kan..!

Sebenarnya tiada jawapan dari segi logik akal. Kerana jawapan teka-teki tu jadi logik bila u all menggunakan formula matematik tahap sederhana rasanya. Sebab formula untuk menyelesaikan teka-teki tu hanya terdapat dalam subjek Matematik di peringkat sekolah menengah dan kolej/universiti.

Pada aku sebenarnya ayat yang digunakan untuk membina teka-teki itu yang membuatkan kita bingung untuk mencari jawapannya. Sedangkan kita memang dah pernah belajar pun cara nak selesaikan teka-teki tu. Cuma mungkin kita terlupa. Al maklumlah, bukan semua orang suka dengan subjek matematik. Ini termasuklah aku sekali. Aku sendiri pun tak minat dengan subjek matematik.

Tapi aku tak pastilah sama ada jawapan aku tu betul ataupun tidak. Sebab jawapan kepada teka-teki tu hanya Tuan/Puan punya badan yang mencipta teka-teki tu jer yang tahu. Tapi pada aku kalau ikut logik kiraan Matematik. Memang itulah formula kepada teka-teki tu. Tak tau lah kan kalau ada jawapan lain yang lebih logik selain daripada jawapan aku tu.

So kepada sesiapa yang pakar dalam bidang matematik tu. Silalah berikan pandangan u all dan tegur aku jika aku tersilap dalam formula matematik yang digunakan. Maklumlah aku ni bukan pakar dalam matematik, bahkan aku tak minat pun subjek matematik ni.

Post a Comment

 

Artikel Terkini