Penyelesaian Kepada Blog Tak Boleh Buka (Domain .my AsiaHost)

January 27, 2013

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Sejak dari semalam, ramai blogger mengalami masalah blog tak boleh diview. Terutama mereka-mereka yang menggunaan domain .my dari AsiaHost.

Tidak terkecuali aku juga mengalami masalah yang sama. Masalah tersebut berpunca dari pemindahan DNS Server AsiaHost kepada server yang lebih besar untuk kelancaran pelanggan mereka. Dibawah ini adalah announcement yang diberitahu melalui "Client Area" AsiaHost.
We just move our DNS server to bigger size and CPU Usage. From this migation, your Web should not having no problem and all problem you are fasing right now is because our DNS ISP taking to long time to resolve the DNS. if you want faster DNS, you can change to Google DNS and here i attach tutorial to change your DNS to 8.8.8.8 and 8.8.4.4
Jika anda ingin menyelesaikan masalah ini. Anda haruslah melakukan DNS Jumper (kalau tak silap akulah) seperti dibawah ini: 

DNS Jumper

Apa yang anda perlu lakukan adalah dengan mengklik icon internet di PC/Laptop anda dan kemudian akan terbuka satu tetingkap untuk "Connection Internet" yang digunakan oleh PC/Laptop anda. 


Klik kanan pada "Connection Internet" anda dan pilih "Status" (Gambar pertama belah kiri), dan kemudian akan terbuka tingkap yang lain (Gambar ke 2 belah kanan).

Setelah tetingkap yang ke 2 terbuka. Sila klik pada "Properties" dan anda akan dibawa ke tetingkap seterusnya (Gambar ke 3 belah kiri).


Pada langkah ini, anda dikehendaki memilih "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) dan kemudian sila klik pada "Properties". Kemudian anda akan dibawa ke tetingkap yang seterusnya (Gambar ke 4 belah kanan).

Sila tandakan (tick) pada "Use the following DNS server addresses". Masukkan IP 8.8.8.8 untuk Preferred DNS server, manakala 8.8.4.4 untuk Alternate DNS server. Kemudian klik "OK".


Sudah selesai dengan langkah diatas. Silalah cuba buka blog berdomain .my AsiaHost anda. In Syaa Allah blog anda sudah boleh dilihat.

PERHATIAN: Setiap visitor yang ingin melihat/mengunjungi blog anda. Perlu melakukan "DNS Jumper" pada "Internet Connection" PC/Laptop mereka. Jika mereka tidak melakukannya, makanya memang tak dapatlah depa nak baca blog anda tu.

Tapi rasanya lepas 2-3 hari okaylah kot. Sebab menurut pengumuman yang dibuat oleh pihak AsiaHost, DNS ISP mereka mengambil masa yang panjang untuk menyelesaikan masalah DNS tersebut. Dalam erti kata lain. Server tu ambil masa lah nak seragamkan semua DNS domain yang ada (agaknyalah kot).

Post a Comment

 

Artikel Terkini