Kelayakan Memperoleh Sijil SPM

October 15, 2012

Hari ni aku nak menjawab soalan yang di ajukan oleh salah seorang pengunjung blog SembangCyber berkaitan "Kelayakan Untuk Memperoleh Sijil SPM" bagi calon persendirian. Soalan ini diajukan oleh saudara Destinyruzz.
Assalamualaikum..untuk layak mendapat sijil spm adakah wajib lulus semua subjek? saya tak yakin boleh jawab matematik dan Bahasa Inggeris dengan baik. saya akan menduduki exam spm bulan 11 nanti..umur dah 28 tahun. last sekolah sampai darjah 6 je.
Tahniah saya ucapkan buat saudara destinyruzz kerana berani bertanya soalan seperti di atas. Bukan semua orang mahu bertanya bila mereka ada persoalan yang berkaitan dengan SPM Calon Persendirian ni. 

Cuma kebelakangan ni sahaja. Artikel berkaitan SPM Persendirian mendapat sambutan diruangan komen. Kebanyakkannya ragu-ragu hendak bertanya.

Okay, berbalik kepada jwapan yang dikehendaki. Untuk memperoleh Sijil SPM. Kalau tidak silap saya, anda harus lulus subjek Bahasa Melayu. Barulah anda layak untuk memperoleh Sijil SPM. Tapi saya tak pastilah sama ada syarat kelayakan untuk memperoleh Sijil SPM itu telah diubah oleh Kementerian Pelajaran ataupun masih sama.

Untuk pengetahuan anda semua. Saya pun tak lulus subjek Matematik tu. Saya dapat 9G, kira failed la tu. Tapi saya layak memperoleh Sijil SPM. Bahkan saya dah sambung belajar ke Kolej Komuniti dengan menggunakan Sijil SPM yang saya perolehi tu.

Post a Comment

 

Artikel Terkini