Begitukah Caranya Kita Sayang ?

September 21, 2012

Wah-wah bukan main lagi ya u all. Sana sini sibuk nak buat demonstrasi. Macam dah tak der kerja lain pula u all nak buat kan. 

Eh demonstrasi pasal apa pula ni ?

Demonstrasi pasal bantahan penghinaan Nabi Muhammad S.A.W lah. Takkan demonstrasi pasal BERSIH pula kan.

Sebenarnya aku bukanlah nak sokong si penghasil filem yang menghina Nabi Muhammad tu. Tapi aku tak bersetuju dengan tindakan umat Islam saudara seagama aku yang berdemonstrasi semata-mata nak menunjukkan perasaan amarah mereka berkaitan filem yang menghina junjungan Nabi Muhammad.

Sebab apa aku tak bersetuju ? Ini jawapannya...

Baca dan Fahami Dialog di bawah ini..

Insan A: Jom...
Insan B: Pi mana ?
Insan A: Join demonstrasi bantah penghinaan keatas Nabi Muhammad S.A.W..
Insan B: Perlu ke ?
Insan A: Perlulah..kalau kau sayangkan Nabi jom ikut aku join demonstrasi tu.
Insan B: Tak per lah kau jer lah yang pergi.
Insan A: Kau tak sayangkan Nabi ke ?
Insan B: Sayang..apa pula tak sayang..
Insan A: Habis tu, kenapa kau tak nak join demonstrasi tu?
Insan B: Kalau kita sayangkan junjungan Baginda Rasulullah..bukan dengan berdemonstrasi. Tapi doakanlah kesejahteraan Baginda dan banyakkan berselawat keatas junjungan Rasulullah S.A.W..Bukankah itu yang diajarkan kepada kita sejak dari kecil lagi...kau dah lupa ke?
Insan A: ermmm...

Insan B: Boleh aku tanya kau 1 soalan?
Insan A: Boleh...silakan..
Insan B: Siapa lagi yang sertai demonstrasi tu erk?
Insan A: Apalah kau ni. dah tentu-tentulah umat Islam seluruh Malaysia dan Dunia. Takkan soalan senang tu pun kau nak tanya aku.
Insan B: Betullah tu, tapi kurang tepat. Tahukah engkau disebalik mereka2 yang menyertai demonstrasi itu. Turut serta juga bala tentera yang menyesatkan.
Insan A: Bala tentera yang menyesatkan ? apa yang kau merepek ni?
Insan B: Kau tahu tak siapa itu bala tentera yang menyesatkan?
Insan A: Entah...manalah aku tau..cuba kau bagi tau aku.
Insan B: Kau sebenarnya tahu akan siapa yang aku maksudkan. Cuma kau tak ingat ataupun buat-buat tak tau.
Insan A: Betullah aku tak tau. cepat ar bagi tau siapa tu tentera yang menyesatkan?
Insan B: SYAITAN NIRROJIM.
Insan A: Kenapa pula kau kata Syaitan?
Insan B: Takkan kau tak sedar lagi? Kau tahu tak apa janji syaitan kepada Allah?
Insan A: Tahu...(Syaitan berjanji akan menyesatkan manusia sehingga hari kiamat).. so apa kaitannya dengan demonstrasi yang aku nak join tu?
Insan B: Kau dah tahu yang syaitan telah berjanji dengan Tuhan bahawa dia akan menyesatkan umat nabi muhammad kan. Jadi buat apa kau nak sertai demonstrasi yang terang2 syaitan akan turut serta.

Sedarlah wahai kawan bila kau berada di dalam demonstrasi itu apa yang kau lihat?

sudah pasti kau akan melihat api kemarahan bukan...dan sesungguhnya disebalik kemarahan kamu semua itu. syaitan terkinja-kinja bersorak keriangan diatas perbuatan kamu itu. Bahkan mereka akan menghasut kamu supaya kamu tersesat lagi jauh didalam kemarahan kamu itu.

sedangkan nabi pun mengampunkan umatnya, inikan pula kita.

Kesimpulannya:

Siapalah yang tak sayang kan Nabi Muhammad. Semua umat Islam pasti menyanyangi Nabi Muhammad. Tapi nak menunjukkan sayang kita kepada Nabi Muhammad. Bukan dengan melakukan demonstrasi dan bukan juga dengan keganasan.

Bukankah kita seharusnya mencontohi Nabi Muhammad. Setahu akulah kan, Nabi tak pernah pun melawan orang yang menghina dan mencaci baginda dengan kekerasan. Sebaliknya baginda membalas dengan kesopanan dan penuh dengan tatasusila.

Dan yang membuatkan aku lagi tidak bersetuju dengan tindakan saudara seagamaku adalah.. mereka kata jer mereka sayang akan Nabi Muhammad S.A.W, Tapi mereka menunjukkan perasaan sayang mereka tu dengan cara yang salah..

Apa yang menghairankan aku adalah bagaimana kita boleh mengajak orang untuk melakukan solat hajat semata-mata untuk mengutuk tindakan pihak yang menghina junjungan Nabi Muhammad S.A.W (terbaca dalam harian metro 21/9/2012). Bukankah sepatutnya kita mendoakan kesejahteraan dan perbanyakan berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W ?

Ini tidak, kita sibuk menyeru saudara seagama kita untuk membuat perkara yang sia-sia. Kononnya nak tunjuk yang kita nak mempertahankan maruah junjungan nabi kita. Walhal sebenarnya kita menghuru-harakan lagi keadaan adalah.

Dan ada juga yang sibuk menyebarkan mesej di facebook supaya orang ramai memboikot Google dan juga Youtube untuk 5 minit. Kenapa nak buat begitu ? sedangkan ada cara lain yang lebih elok untuk melakukannya. Kenapa dan mengapa cara itu yang dipilih ? Yang menghairankan aku lagi adalah kenapa boikot untuk 5 minit jer? kenapa tak boikot untuk selama-lamanya?

Well pemikiran dan pemahaman kita memang berbeza. Tapi harus diingat, kita berada dibawah satu agama yang sama..iaitu Islam.

Nota kaki: Kalau anda rasa saya ni jahil. Saya tak kisah pun jika kamu kata saya Jahil. sekurang2nya saya tahu bagaimana cara yang betul untuk menunjukkan Sayang saya kepada junjungan Nabi Muhammad S.A.W....Sila betulkan kata2 saya jika saya salah..

Post a Comment

 

Artikel Terkini