Kesilapan Yang Membawa Padah

August 13, 2012

Salam 24 Ramadan. Waaa..hari ni aku buat silap besarlah kawan. Aku buat silap sebab terburu-buru mendelete kesemua komen yang ada dalam blog ni

Al kisahnya pagi tadi lepas sahur. Entah macam mana, hati aku tergerak nak periksa blog aku. Tetiba aku dapati code Java Script pada Threaded Comment yang aku gunakan telah menternak virus yang bernama MALWARE anak kepada Pak Munaware.

Jadi aku buat keputusan untuk menggunakan sistem komen dari Intense Debate, dan perkara pertama yang aku buat adalah membuang code Java Script berkenaan dan padamkan semua komen dalam blog ni. Maklumlah sistem komen intense debate ni dia cuma akan memaparkan komen pada artikel yang tiada komen lagi. Yang ada komen akan kekal dengan sistem komen lama.

Tapi akhirnya aku jumpa juga solution kepada code Java Script berkenaan. Makanya terpaksalah aku menukar kembali sistem komen kepada yang asal dimana sistem komen yang aku gunakan sebelum ini.

Tapi agak sadis jugalah. Sebab komen yang beratus-ratus sebelum ni dah jadi 0. Kira dah macam blog baru gitu. Terasa nak terjun sungai pun ada..wakaka...

Inilah akibatnya bila mengambil suatu tindakan secara membuta tuli. Rugi rasanya bila tersilap langkah. Harap-harap bertambah kencanglah ruangan komen blog ni lepas ni. Maklumlah baru jer lepas ujian di bulan Ramadan ni.

Tapi pagi tadi ada lah seorang hamba Allah yang mencadangkan kepada aku supaya menggunakan sistem komen Disqus. Tapi aku rasa sistem komen Intense Debate lagi power. Sebabnya:

Intense Debate.

  1. Boleh pasang plug in Comment Luv.
  2. Ada fungsi anti spammed Akismet.
  3. Tak boleh import komen sedia ada dari blogspot.
  4. Installation kena upload and reupload template.

Disqus

  1. Tiada Fungsi Comment Luv.
  2. Anti Spammed Akismet kena daftar API Key dulu.
  3. Interface komen kurang cantik bagi aku.
  4. Boleh import komen sedia ada dari Blogspot, Wordpress, Intense Debate.
  5. Installation, just add widget jer.
Tapi aku lebih rela menggunakan sistem komen blogspot diatas beberapa sebab:
  1. Tak perlu susah-susah nak log in ke dashboard komen untuk tahu sama ada terdapat komen baru ataupun tidak.
  2. Aku boleh design rupa bentuk mengikut citarasa aku sendiri.
  3. Pokok pangkalnya, aku lebih suka guna sistem komen blogspot. Sebab mudah diakses dari dashboard blog jer.

Post a Comment

 

Artikel Terkini